Schoolmaatschappelijk werk
Het schoolmaatschappelijk werk valt in de gemeente Zuidplas onder de verantwoordelijkheid van Stichting ZO!. De hulp en ondersteuning vanuit het schoolmaatschappelijk werk richt zich op leerlingen en ouders uit het basisonderwijs Ć©n op onderwijspersoneel. De schoolmaatschappelijk werker is daarmee de verbinding tussen onderwijs en zorg.
Het schoolmaatschappelijk werk valt in de gemeente Zuidplas onder de verantwoordelijkheid van Stichting ZO!. De schoolmaatschappelijk werker biedt (preventieve) hulp en ondersteuning aan leerlingen, ouders en onderwijspersoneel. Zij zijn daarmee de schakel tussen onderwijs en zorg. Het schoolmaatschappelijk werk biedt 1 op 1 gesprekken op school met de kinderen en biedt ook trainingen aan kinderen. Het Schoolmaatschappelijk werk is er ook voor advies, observatie en meedenken met ouders en school.Ā
Het schoolmaatschappelijk werk is er op gericht problemen bij leerlingen en ouders in een zo vroeg stadium te signaleren; gericht op het versterken van hun eigen probleemoplossend vermogen.Ā
Voorbeelden van themaās zijn:
ā¢Ā Ā Ā Het vergroten van sociale vaardigheden
ā¢Ā Ā Ā De omgang met vervelende gebeurtenissen
ā¢Ā Ā Ā Weerbaarheid vergroten
ā¢Ā Ā Ā Hoe om te gaan met verschillende emoties
Thema van de trainingen zijn:
ā¢Ā Ā Ā Faalangst
ā¢Ā Ā Ā Weerbaarheid / zelfvertrouwen
ā¢Ā Ā Ā Kind In Echtscheiding Situatie (KIES)
Ā
Heeft u zorgen over uw kind?
Als school zich zorgen maakt over uw kind, dan zullen zij dit eerst met u bespreken. Zij kunnen adviseren om contact op te nemen met het schoolmaatschappelijk werk. Maakt u zich zelf zorgen over u kind dan kunt u direct contact opnemen met het schoolmaatschappelijk werk. U kunt de contactgegevens opvragen bij de intern begeleider van school of contact opnemen met Stichting ZO!.
Werkwijze
De schoolmaatschappelijk werker zal eerst een oudergesprek met u aangaan. Samen met de ouder(s), het kind (en vaak ook de leerkracht) wordt het doel bepaald. Wat willen het kind/de ouders en eventueel de school bereiken met de geboden hulp? Zijn er bepaalde vaardigheden die het kind moet leren (al dan niet ondersteund door anderen)? Dit vormt de basis voor verdere hulpverlening. De schoolmaatschappelijk werker besluit, samen met betrokkenen, zelf hulp te gaan verlenen of om eventueel door te verwijzen. Voor iedere vorm van hulp is toestemming van de beide ouders vereist (tenzij het gezag bij Ć©Ć©n van beide ouders rust).Ā
De hulp is vooral gericht op het herstel van gezond functioneren van het kind in relatie tot zijn omgeving. Er wordt geprobeerd de vaardigheden van kind, ouders en school te versterken.Ā
Traject
Na het oudergesprek en de kennismaking met het kind kan er een traject opgestart worden. De samenwerking met ouders en school is hierin erg belangrijk. Het is belangrijk dat er een gezamenlijk inzet en betrokkenheid is (afhankelijk van het doel waaraan gewerkt wordt). Ook kan het kind besproken worden binnen het ZorgAdviesTeam van school. Ouders moeten hier toestemming voor geven. De school kan verschillende hulpverleners vanuit verschillende organisatie vragen deel te nemen aan het ZAT (zoals de Jeugdgezondheidszorg, het Schoolmaatschappelijk Werk en bijvoorbeeld het Samenwerkingsverband van de school).
Tijdens het traject wordt er gewerkt aan de hulpvraag vanuit ouders, kind en/of school. Zo kan er schoolondersteuning geboden worden, hulpverlening aan ouders en/of kind in de vorm van het versterken van verschillende vaardigheden maar kan er ook een toeleiding zijn naar verdere hulpverlening. Dit laatst wordt altijd in samenspraak gedaan met ouders.Ā
Afsluiting
Bij de afsluiting van ieder hulpverleningstraject is er een evaluatiegesprek met de betrokkenen. Dit kan telefonisch of op school. Zijn de doelen behaald of is er gekozen voor verwijzing naar verdere hulpverlening. De schoolmaatschappelijk werken kan dan zorg dragen voor de verdere verwijzing of zal dit samen met ouders of een medewerker van Stichting ZO doen.
Privacy
De schoolmaatschappelijk werker volgt de richtlijnen van de privacy en heeft hiervoor ten allen tijde toestemming nodig van de leerling en/of zijn ouders. Wanneer ouders een traject aangaan voor het schoolmaatschappelijk werk dan geven zij hierbij direct toestemming voor registratie in het registratiesysteem van Stichting ZO. Overleg met derde, doorverwijzing etc zullen ten aller tijdens eerst met ouders besproken worden.Ā
Schoolmaatschappelijk werkers Stichting ZO:
Carine Groenendaal c.groenendaal@stzo.nlĀ
Eline van Wetten e.vanwetten@stzo.nlĀ
Esther Looije e.looije@stzo.nlĀ
Kristie Beijeman -Ā k.beijeman@stzo.nlĀ
Moerkapelle
Rehoboth - Carine GroenendaalĀ
Keijzerschool -Ā Carine Groenendaal
Moordrecht
OBS Ixieje - Eline van Wetten
St Jozefschool - Eline van Wetten
PCB Meester Lalleman - Eline van Wetten
Nieuwerkerk aan den IJssel
Prins Willem Alexander -Ā Carine Groenendaal
Jenaplanschool De Terp - Eline van Wetten
CBS De Loofboom - Carine Groenendaal
Montessorischool -Ā Carine Groenendaal
De Wingerd - Esther Looije
Gideon - Eline van Wetten
Elim - Eline van Wetten
Zevenhuizen
OBS āt Reigerbos - Kristie Beijeman
KC Koningskwartier - Kristie Beijeman / Esther Looije
Nessevliet - Esther Looije
De Eendragt -Ā Kristie Beijeman
Welke trainingen zijn er?
Zie onderstaande overzicht aan trainingen die toegankelijk zijn voor alle kinderen in het basisonderwijs.Ā Ā
Wachtlijst
Heb je belangstelling voor een training maar zijn er geen actuele trainingen? Geef je dan op voor de wachtlijst via smw@stzo.nl.Ā Je wordt geĆÆnformeerd zodra er nieuwe data bekend zijn.Ā
Contact
Voor vragen of informatie kun je een e-mail sturen naarĀ smw@stzo.nl of contact opnemen met de Schoolmaatschappelijk werker van de school van je kind.